گزارش «جام جم» از حضور شبکه‌های رادیویی در سی و پنجمین جشنواره بین المللی نمایشگاه کتاب

گذر رادیو به نمایشگاه اردیبهشت 

امسال هم همچون سال‌های گذشته شبکه‌های مختلف رادیویی با برپایی استودیو پخش در محل برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در مصلای امام خمینی (ره) با ناشران و مردم و...؛ رودررو در تعامل هستند.
کد خبر: ۱۴۵۶۵۵۸
نویسنده مریم کریمی - گروه رسانه

از آنجا که برگزاری نمایشگاه کتاب، می‌تواند در ارتقای سطح فرهنگی جامعه و افزایش سرانه مطالعه تاثیرگذار باشد، فرصتی برای دسترسی عموم مردم تا ترغیب به خرید و مطالعه کتاب کند و فرصتی برای دیدار خالقان و خوانندگان آثار است. مخاطبان رادیو هم می‌توانند بی پرده و بی واسطه با شبکه‌های مختلف رادیویی و برنامه‌های مورد علاقه شان در تعامل و ارتباط باشند. البته این ارتباط دو سویه و تعاملی می‌تواند در جذب مخاطبان تاثیرگذار باشد، به ویژه در اجرا‌های میدانی که با حضور علاقه‌مندان برنامه‌های رادیویی می‌توان زمینه نیاز و سلایق مخاطب را فراهم ساخت. به نمایشگاه بین المللی کتاب آمدیم تا با عوامل برنامه ساز شبکه‌های مختلف رادیویی گفتگو داشته باشیم تا پایان این گزارش ما را همراهی کنید.

پرداخت مشکلات نشر در هنر‌های نمایشی

محمد بخشایش، تهیه کننده برنامه «استودیو هشت» رادیو نمایش با بیان این که در این برنامه به سراغ کتاب‌های نمایشی می‌رویم، می‌گوید: برنامه استودیو هشت رادیو نمایش به صورت زنده از مصلای امام خمینی (ره) هر روز ساعت ۱۸:۱۵ تا ۲۰ به صورت صوتی و از طریق اپلیکیشن ایرانصدا به شکل تصویری تقدیم مخاطبان می‌شود. نمایشگاه کتاب به نوعی تحویل سال کتاب بازها، کتاب خوانها، کتاب فروش‌ها و اهالی کتاب است و ما در نمایشگاه سعی می‌کنیم این دید و بازدید‌ها را با گفتگوها، جذاب‌تر کنیم، اما دغدغه ما با حضور در نمایشگاه این که سعی کنیم مسائل و مشکلات نشر را مخصوصا در حوزه هنر‌های نمایشی که کتاب‌ها خیلی گران است، بررسی کنیم. 

تاثیر کتاب در نگرش جوانان 

محمدحسن جلالی، تهیه کننده «عصر جوانی» از رادیو معارف که این روز‌ها این برنامه را از نمایشگاه کتاب تهران به صورت زنده تقدیم مخاطبان می‌کند، می‌گوید: این برنامه درباره سبک زندگی جوانان است؛ و یکی از موضوع‌هایی مهم جوانان فرار آن‌ها از درس، کتاب و کتابخوانی است. ما در این برنامه به عوامل بی رغبتی به کتاب و کاهش سرانه مطالعه کتاب به ویژه در جوانان می‌پردازیم. تاثیر کتاب در نوع نگاه و نگرش جوانان مومن انقلابی از دیگر مواردی است که به آن خواهیم پرداخت. البته باید نگاه مان در انتخاب موضوع، مهمانان، انتخاب غرفه داران، سوژه‌ها و آیتم‌های معارفی باشد. اگر جوانان برای این دوران فکری نداشته باشند، برنامه ریزی نکنند و بدون هدف باشند، قطعا در مسیر زندگی دچار آسیب می‌شوند. 

جلالی با اشاره به مهمانانی که به استودیو رادیو معارف دعوت می‌شنوند، عنوان می‌کند: مهمانان ما از انتشاراتی‌ها، دوستان غرفه دار و نویسندگانی است که در حوزه دین و معارف اسلامی کار می‌کنند. ما در برنامه عصر جوانی همه کتاب‌هایی که در حوزه دین و معارف است را معرفی می‌کنیم و توجه و تمرکز ما بر جوانان است. بیشتر به سراغ نویسندگان و جوان‌ترین انتشاراتی‌ها و مسئولان جوان نمایشگاهی می‌رویم، اگرچه که توجه ما به جوانان ویژه است، اما دایره مخاطبان ما عموم مردم هستند.

سرنوشت کتاب پس از تولید

شهاب شهرزاد، کارشناس مجری برنامه فرهنگی رادیو ایران که اجرای برنامه «باغ هنر» را از نمایشگاه کتاب بر عهده دارد، درباره اجرایش می‌گوید: اجرا در استودیو راحت‌تر است، اما وقتی که پدیده ها، رخداد‌ها و اتفاقات بزرگی مثل نمایشگاه کتاب تهران و جشنواره‌های بزرگ ملی و بین الملی برگزار می‌شود، حضور ما برای انعکاس صادقانه و منصفانه است؛ لذا لاز م است که سختی‌ها را بپذیریم و به عنوان نماینده رسانه در پیشگاه مردم در انعکاس رویداد‌های جشنواره و نمایشگاه وارد شویم. 
شهرزاد تاکید می‌کند: ما به حوزه پخش و توزیع کتاب برای اولین بار به صورت تخصصی می‌پردازیم، چیزی که از آن غفلت شده است. چاپ و نشر کتاب به مراتب نسبت به پخش و توزیع آن کار ساده‌ای است، چرا که سرنوشت کتاب ما را روشن می‌کند؛ بنابراین بیشتر سعی می‌کنیم به سرنوشت کتاب پس از تولید بپردازیم که مساله بازاریابی، عرضه و فروش در بازار در این دوره از نمایشگاه به آن پرداخته می‌شود. ما با همکاری چندرسانه‌ای برای تشویق مردم به مطالعه بیشتر نیاز داریم. 

معرفی کتاب‌های خوب و ارزشمند

فاطمه محمدیان فر، تهیه کننده رادیو فرهنگ که با عنوان برنامه «کتاب فرهنگ» از نمایشگاه کتاب همراه مخاطبان است، مدت دو سال که تهیه کنندگی این بر نامه را بر عهده دارد و می‌گوید: برنامه کتاب فرهنگ رادیو فرهنگ تا پایان برگزاری نمایشگاه کتاب از ساعت ۱۷ تا ۱۸ از رادیو فرهنگ موج اف. ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز و از طریق نرم افزار کاربردی ایرانصدا که مخاطبان می‌توانند این برنامه را ببینند، به صورت زنده تقدیم می‌شود. با توجه به رسالت رادیو فرهنگ در این برنامه ما بیشتر بر فرهنگسازی کتاب و کتابخوانی متمرکز شده ایم. با توجه به شعار امسال که "بخوانیم و بسازیم" است سعی می‌کنیم در واقع بیشتر به رویکرد‌های کتاب در ابعاد مختلف فرهنگی، علمی، تاریخی و...؛ بپردازیم.

علاوه بر اینها، با نویسندگان و ناشران داخلی و بین المللی گفتگو خواهیم داشت و آن‌ها را به استودیو دعوت می‌کنیم تا درباره کتاب‌ها و جدیدترین رویداد‌هایی که در نمایشگاه امسال اتفاق می‌افتد، با مخاطبانمان به اشتراک بگذاریم. 

دغدغه برنامه بر معرفی ناشران، مترجمان و نویسندگان جدید و آثاری که به تازگی در حوزه نشر و چاپ است. در کنار آن دغدغه کتاب خواندن را به مخاطبانمان توجه می‌دهیم، به این که بیشتر به خواندن کتاب و مفاهیم ارزشمند توجه کنند. 

وی بیان می‌کند: ما سعی می‌کنیم با معرفی کتاب‌های خوب و ارزشمند کتاب‌هایی که خواندتی‌تر هستند را معرفی کنیم. باید با معرفی کتاب‌های ارزشمند مخاطبان را به مطالعه ترغیب کنیم. موضوع بندی ما هم براساس این که افراد با سلیقه‌های مختلف بتوانند هر روز هر موضوعی که دوست دارند را بشنوند و بتوانند کتاب مورد نیازشان را پیدا کنند. 

مردم را با کتاب آشتی دهیم

سیروس رجبی، تهیه کننده برنامه «کافه رادیو» از رادیو جوان به مدت ۲۸ سال که کار تهیه کنندگی می‌کند، با بیان این که تمرکز برنامه بر جوانان است، می‌گوید: برنامه کافه رادیو در سی و پنجمین دوره از نمایشگاه بین الملی کتاب، از ساعت ۱۵ تا ۱۶ به صورت زنده از رادیو جوان پخش می‌شود. موضوع کلی برنامه درباره کتاب و بیشتر تمرکز ما انعکاس حضور مردم در نمایشگاه و فرهنگ مطالعه است. توجه بیشتر ما بر جوانان و کتاب اولی هاست، در این برنامه نویسندگان جوان و کتاب‌های آن‌ها را معرفی می‌کنیم تا برای آن‌ها انگیزه‌ای شود. 

رجبی معتقد است: با تهیه برنامه‌های میدانی تعامل بیشتر برقرار می‌شود، این تعداد مهمان را نمی‌توان هر روز به برنامه دعوت کرد. ما هر روز هشت تا نه مهمان داریم که امکان حضور آن‌ها در استودیو میسر نیست و مصاحبه تلفنی هم از کیفیت لازم برخودار نیست. رودرو با ناشران و نویسندگان در ارتباط هستیم و دغدغه هایشان را می‌بینیم و نزدیک بودن و رودرو بودن خیلی بهتر است.

به گفته تهیه کننده کافه رادیو، در حال حاضر هر کسی را که می‌بینید سرش در گوشی است، باید مردم را با کتاب کاغذی آشتی بدهیم. استقبال امسال مردم از نمایشگاه کتاب با توجه به این که کتاب‌ها گران و از طریق مجازی هم امکان خرید کتاب میسر، خوب است.

تست گویندگی از علاقه‌مندان 

علی جعفری، مدیر موسیقی ایرانصدا ضمن اعلام این خبر می‌گوید: امسال برای سومین سال که مدیر پروژه شناسایی و جذب گویندگان و روایتگران کتاب و صدا بازیگران ایرانصدا هستم. ما سه سال گذشته در ایرانصدا این طرح را برای شناسایی و آموزش علاقه‌مندان به گویندگی شروع کردیم. در این سه سال به صورت متوالی غرفه داشتیم و فرایند شناسایی و جذب را طراحی کردیم.

وی با یادآوری یان نکته که تمامی مراحل تست صدا به صورت کاملا رایگان است، توضیح می‌دهد: علاقه‌مندان به گویندگی می‌توانند به غرفه ایرانصدا برای انجام تست مراجعه کنند. پس از پایان نمایشگاه مجموع تست‌های گرفته شده در شورای داوری بررسی و کسانی که حائز رتبه‌های بالاتری هستند، برای تست اصلی دعوت خواهند شد. علاقه‌مندان تا پایان برگزاری نمایشگاه کتاب ۲۹ اردیبهشت، هر روز از ساعت ۱۱ تا ۲۰ می‌توانند به غرفه ایرانصدا واقع در صحن مصلای امام خمینی (ره) در مجاورت ورودی ۳۳ شبستان مراجعه کنند. 

حضور کتابخوار در نمایشگاه کتاب

هدی فلاح، تهیه کننده برنامه «کتابخوار» از رادیو تهران می‌گوید: این برنامه ویژه ایام نمایشگاه کتاب تدارک دیده شده است و یکی از کار‌های ما این که موضوع برنامه در هر قسمت یک ژآنر و یک مکتب ادبی باشد و به صورت تخصصی به آن ژانر برای کسانی که به دنبال کتاب‌های داستانی هستند، بپردازیم. هدف برنامه ما این که کسانی که به نمایشگاه کتاب مراجعه می‌کنند آن‌ها را برای خرید کتاب راهنمایی کنیم و کتاب‌های مورد علاقه شان را معرفی کنیم. در این برنامه ما بیشتر به کتاب‌هایی که در بازار موجود است می‌پردازیم. به اندازه‌ای در تمامی حوزه‌ها کتاب زیاد است که موجب می‌شود آن‌ها در انتخاب کتاب سردرگم شوند که کدام کتاب را انتخاب کنند و کدام کتاب مناسب حالشان است؛ بنابراین ترجیح می‌دهیم مخاطبان را در این انبوه کتابی که می‌بینند، برای خرید راهنمایی کنیم که بهتر چه کتابی را انتخاب کنند. 

اردیبهشت کتاب با رسالت سلامت

ملیحه کاظمی، تهیه کننده برنامه «اردیبهشت کتاب» از رادیو سلامت درباره رویکرد این برنامه رادیویی در نمایشگاه کتاب می‌گوید: این برنامه تا پایان نمایشگاه کتاب به صورت زنده از محل برگزاری نمایشگاه ساعت ۱۶:۰۵ تا ۱۶:۵۵ درباره هر آنچه که مرتبط با کتاب می‌شود از کتاب خوان ها، کتاب باز‌ها و کتاب گرد‌ها از رادیو سلامت پخش می‌شود. 

وی می‌افزاید: با توجه به رسالت شبکه رادیویی سلامت به معرفی کتاب‌های سلامت و آشنایی بیشتر مخاطبان با آن‌ها می‌پردازیم. درباره نگهداری کتاب، تبادل آن و هر آنچه که باعث افزایش سرانه مطالعه می‌شود، خواهیم پرداخت. بی شک هر کتابی که ما می‌خوانیم دایره لغات ما را افزایش می‌دهد و باعث تعامل و ارتباطات بیشتر اجتماعی ما می‌شود. 

 تمرکز بر پاسداشت زبان و ادبیات فارسی

عبدالله علایی، تهیه کننده برنامه «باغ هنر» از رادیو ایران با تاکید بر این که این برنامه بر پاسداشت زبان وادبیات فارسی تمرکز دارد، می‌گوید: در ایام نمایشگاه بین المللی کتاب برنامه باغ هنر هر روز از ساعت ۱۶ تا ۱۶:۴۰ به صورت زنده از محل برگزاری نمایشگاه به صورت صوتی و تصویری از اپلیکیشن ایرانصدا و سایت رادیو ایران تقدیم مخاطبان می‌شود. در این برنامه ما دو دغدغه اصلی داریم یکی بحث این که کتاب به چه میزان در زندگی مردم تاثیر دارد، به خصوص در حوزه زبان و ادبیات فارسی و حساسیت دوم ما بحث کودکان است، این که چگونه کودکان را ترغیب به کتاب خواندن کنیم و این که چه کتاب‌هایی بخوانند. آسیب شناسی کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان از دیگر مواردی است که به آن می‌پردازیم. 

وی ادامه می‌دهد: در این برنامه معرفی کتاب در حوزه‌های مختلف خواهیم داشت، اما متمرکز در دو حوزه‌ای که گفت شد هستیم. بحث‌های کارشناسی و آسیب شناسی بیشتر در این دو حوزه صورت می‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها